danés

Som social- og sundhedshjælper kan du kontakte din leder, hvis du oplever situationer, hvor du bliver i tvivl i forhold til tavshedspligten. En samtale om tavshedspligt betragtes som en fortrolig og professionel samtale, som finder sted i et lokale på arbejdspladsen. Du kan komme i situationer, hvor du er nødt til eller har pligt til at bryde din tavshedspligt. I det kommende afsnit beskrives, hvilke situationer det er. Denne pligt kaldes underretningspligt. Underretningspligt Som social- og sundhedshjælper har du skærpet underretningspligt. Det betyder, at du har en særlig pligt til at underrette kommunen, hvis du oplever, at et barn eller en ung person under 18 år bliver udsat for omsorgssvigt, fx vold eller seksuelle overgreb. Det kan fx være, hvis du kommer ud til en borger og ser, at borgerens barn har blå mærker. De blå mærker kan komme af en naturlig grund, men kan også skyldes vold. Hvis du som social- og sundhedshjælper tror, at det skyldes vold, skal du underrette kommunen om det. Du må derfor gerne her bryde din tavshedspligt, når det drejer sig om underretning. Det er en god ide at tale om sagen med din nærmeste leder først. Men tænker du, at barnet har været udsat for vold eller seksuelle overgreb, skal du underrette kommunen. Hvis din leder er uenig med dig i sagen, har du pligt til at gå uden om lederen og underrette alligevel. Dokumentationspligt I arbejdet som social- og sundhedshjælper skal du dokumentere de handlinger og observationer, du har gjort hos en borger. Dokumentation skal ske i borgerens elektroniske journal. Formålet med dokumentation er at sikre, at der kommer sammenhæng i borgerens forløb. Formålet er også, at alt personale, der samarbejder om borgeren, arbejder mod de samme mål. På den måde er dokumentation med til at sikre kvaliteten. Læs mere om sammenhængende forløb og dokumentation i kapitel 6, Tværsektoriel og tværfaglig kommunikation og samarbejde. Kravene til dokumentation afhænger af, hvilke opgaver der er tale om. Hvis det er opgaver efter sundhedsloven, skal alle opgaver dokumenteres. Du skal dokumentere, hvis du observerer ændringer i borgerens helbredstilstand. Du har altså dokumentationspligt, når du udfører opgaver efter sundhedsloven. Det kaldes sygeplejefaglig dokumentation. Som social- og sundhedshjælper arbejder du mest efter serviceloven, og der er ikke krav om, at du skal dokumentere alle dine handlinger. De enkelte kommuner kan dog have retningslinjer, der siger noget andet, og det er dem, du skal følge.

español

Como asistente social y de salud, puede comunicarse con su gerente si experimenta situaciones en las que tiene dudas sobre el deber de confidencialidad. Una conversación sobre confidencialidad se considera una conversación confidencial y profesional que tiene lugar en una habitación en el lugar de trabajo. Puede entrar en situaciones en las que tiene que hacerlo o tener el deber de romper su deber de confidencialidad. La próxima sección describe qué situaciones son. Este deber se llama obligación de notificación. Obligación de notificación Como asistente social y de salud, ha apretado la obligación de notificación. Esto significa que tiene el deber especial de notificar al municipio si encuentra que un niño o joven menor de 18 años está expuesto a negligencia, como la violencia o el abuso sexual. Puede ser, por ejemplo, si se comunica con un ciudadano y ves que el hijo del ciudadano tiene contusiones. Los moretones pueden venir por una razón natural, pero también pueden deberse a la violencia. Si usted, como asistente social y de salud, cree que se debe a la violencia, debe notificar al municipio. Por lo tanto, es posible que desee romper su confidencialidad aquí cuando se trata de notificación. Es una buena idea hablar primero sobre el asunto con su gerente inmediato. Pero si cree que el niño ha sido sometido a violencia o abuso sexual, debe notificar al municipio.Si su gerente no está de acuerdo con usted en el caso, tiene el deber de ir al gerente y notificar de todos modos. Obligación de documentación Al trabajar como asistente social y de salud, debe documentar las acciones y observaciones que ha realizado con un ciudadano. La documentación debe realizarse en la revista electrónica de Citizen's. El propósito de la documentación es garantizar que haya una coherencia en el curso del ciudadano. El propósito también es que todo el personal que trabaja juntos en el ciudadano trabaja hacia los mismos objetivos. De esta manera, la documentación ayuda a garantizar la calidad. Lea más sobre cursos y documentación coherentes en el Capítulo 6, comunicación y colaboración interdisciplinaria cruzada. Los requisitos para la documentación dependen de las tareas involucradas. Si estas son tareas bajo la Ley de Salud, todas las tareas deben estar documentadas. Debe documentar si observa cambios en la salud del ciudadano. Por lo tanto, tiene el deber de documentación cuando realiza tareas bajo la Ley de Salud. Esto se llama documentación profesional de enfermería. Como asistente social y de salud, trabaja principalmente de acuerdo con la Ley de Servicios, y no es necesario que documente todas sus acciones. Sin embargo, los municipios individuales pueden tener pautas que dicen algo más, y estas son las que debe seguir.

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